Омогућава Blogger.
RSS

ANALIZA PRELIMINARNIH REZULTATA IZBORA: ALEKSANDAR VUČIĆ U RALJAMA RIK-A

Nakon održanih parlamentarnih, pokrajinskih i lokalnih izbora očekivanja mnogih prognozera su potvrđena: izbori su doneli ubedljivu pobedu liste okupljene oko Aleksandra Vučića i SNS, potvrdili stabilnost i čvrstinu SPS, vratili u Parlament Vojislava Šešelja i pokazali nemoć ostatka opozicije.

Uverljiva pobeda Aleksandra Vučića i SNS izvojevana je perfektno koordiniranom kampanjom i znalačkom tehničkom realizacijom izbornog dana “na granici faula”. Vučić je  još jednom dokazao da je majstor “suve politike” i da ume da medijskim hvalospevima, kreiranjem referendumske atmosfere povoljne za njega, glumljenjem žrtve, terenskim radom i diskretnim pritiscima polusveta iz trećeg i četvrtog ešalona njegove partije, stvori situaciju u kojoj se ništa ne prepušta slučaju. Jednostavno, rezultat nije mogao da izostane.

Iako na prvi pogled izborni rezultat deluje impozantno, može se dogoditi da se Aleksandar Vučić grdno preračunao kada je posegnuo za političkim inženjeringom i raspisivanjem vanrednih parlamentarnih izbora. Dakle, ubedljiva pobeda SNS lako može postati Pirova pobeda!


Aleksandar Vučić i SNS ušli su u ove izbore sa lagodnih 158 skupštinskih mandata osvojenih 2014. godine. Istini za volju, dvadesetak mandata u tom korpusu nose satelit stranke: SDPS Rasima Ljajića, NS Velimira Ilića, PS Aleksandra Vulina, SPO Vuka Draškovića, PSS Bogoljuba Karića, USS Milije Miletića i Marijan Rističević (izvinjavam se ako sam nekoga zaboravio). Na izborima 24. aprila ova lista osvojila je neznatno veći broj glasova i neznatno viši procenat nego 2014. godine, potvrdivši da u Srbiji postoji nesumnjiva podrška za Vučićevu politiku. Ali...

2014. godine mnoge liste ostale su ispod cenzusa i ogroman broj mandata po D`ontovom sistemu pripao je listi okupljenoj oko SNS. Prosto rečeno, sa 48% glasova osvojeno je više od 60% mandata u Skupštini! Sada su stvari sasvim drugačije: ukoliko sve liste koje trenutno levitiraju oko cenzusa (DSS-Dveri, Dosta je bilo i Čeda-Boris-Čanak) uđu u Parlament, „bunar“ iz kojeg se po D`ontu zahvataju rasuti glasovi postaje izuzetno mali i SNS bi u tom slučaju, čak i sa neznatno boljim izbornim rezultatom nego na prethodnim izborima, imao svega 133-134 poslanika! Uz to, lista SNS, pored već nabrojanih partnera, sada obuhvata i tradicionalno “skupi” PUPS, SNP Nenada Popovića i SDSS Andreje Mladenovića. Praktično, u takvom scenariju SNS bi imao tek stotinak svojih poslanika, što predstavlja ozbiljan pad u odnosu na zastupljenost u prethodnom skupštinskom sazivu. Otuda je jasno da bi Vučić, ako bi samostalno formirao Vladu, bio izložen pritiscima i konstantnim ucenama manjih partnera, posebno sada kada su se “potencijalni rezervni igrači” Saša Radulović i Boris Tadić eksplicitno izjasnili da neće ulaziti u bilo kakvu saradnju sa Vučićem i SNS.

Da stvar bude još gora, rezultati lokalnih izbora ne idu na ruku naprednjacima: u centralnim beogradskim opštinama, ali i u mnogim gradovima širom Srbije, poput Niša, SNS nema potrebnu većinu za samostalno formiranje vlasti. Čak ni Vučićev autoritet, efikasna kampanja i tehnokratski odlična organizacija izbornog dana nisu bili dovoljni da se lokal “prelomi”. Dakle, za formiranje lokalne vlasti biće potrebni partneri.

U ovom trenutku Vučićeva sudbina zavisi od Republičke izborne komisije: ako se barem dve od tri navedene liste nađu ispod cenzusa, Vučić i njegova lista će, zahvaljujući D`ontovom sistemu, doći do cifre od oko 150 poslanika, pri čemu je oko 120 poslanika iz SNS. To otvara mnogo širi manevarski prostor nego tanka većina od 133 poslanika, uz to „obogaćena“ veštim trgovcima Krkobabićem i Ljajićem.

 
Suštinski, opet je Ivica Dačić u dobroj poziciji: ako se DSS-Dveri, Saša Radulović i Čeda-Boris-Čanak nađu u Parlamentu, jasno je da su on lično i SPS jedini partner koji može obezbediti Vučiću dve neophodne stvari: 1. stabilnost Vlade i 2. vršenje vlasti u gradovima i opštinama širom Srbije. Vučić sa Šešeljem može, ali ne sme; ostale liste (osim SVM, koji po svemu sudeći ostaje na četiri mandata) sa Vučićem neće. Pod pretpostavkom da RIK ne ostavi barem dve liste ispod cenzusa, Ivica Dačić će uspeti da zadrži poziciju prirodnog partnera. Dobitnici su nesumnjivo Šešelj, ali i Saša Radulović i DSS-Dveri (pod pretpostavkom da ih RIK ne ostavi ispod cenzusa): kao parlamentarne stranke dobijaju medijsku vidljivost i stabilno finansiranje iz budžeta. O DS i Bojanu Pajtiću ovoga puta ne bih dužio: fijasko na pokrajinskim i republičkim izborima pokazuje da Pajtić treba ozbiljno da porazmisli o tome da stranku prepusti nekom drugom, jer se očigledno ne snalazi i nema kapacitet da vrati DS na stazu uspeha. 

Da zaključim: ovi izbori, iako tehnički znalački odrađeni i pompezno najavljivani kao referendum za davanje apsolutnog manadata Aleksandru Vučiću, nisu ispunili suštinske ciljeve zbog kojih su organizovani. Niti se na republičkom nivou Vučić može lako osloboditi Dačića, niti su stranke koje parazitiraju na krilima SNS i Vučića gurnute u poziciju nepotrebnosti, niti je nemušta i razbijena opozicija uništena (naprotiv, nakon dužeg vremena opozicija je pokazala znake pribranosti zajedničkim pritiskom na Republičku izbornu komisiju), niti je Vučićev autoritet bio dovoljan da se promeni struktura lokalne vlasti u mnogim gradovima. Rezultat SNS je respektabilan, ali konačno ostvarenje političke agende ovih izbora zavisi od jedne institucije: Republičke izborne komisije. Naredni dani biće zanimljivi, bez ikakve dileme.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

PR: "STRUKA" KOJA JEDE SAMU SEBE


Sa neskrivenom pažnjom sam ispratio panel diskusiju: „Komunikacije u krizi – iz minusa u plus“ (na Tviteru popularnu pod hashtagom #how2pr) koju je organizovalo Društvo Srbije za odnose s javnošću. Očekivao sam puno od tog skupa, jer mislim da analiza krize poput „Trivita“ može da donese mnogo toga dobrog i korisnog za struku. I sam sam pokušao da doprinesem, onoliko koliko se iz Dubaija može videti u Srbiji (a zahvaljujući tehnologiji, svašta se može i videti, i čuti, i pročitati). Neka razmišljanja o kriznim komunikacijama aktera podelio sam sa zainteresovanima u blog postu „Tonus mutne vode“, koji je, ako Google analitika ne laže, pročitalo više hiljada ljudi.

Da se razumemo: zaista mislim da je dobro što je ovakav događaj organizovan. Društvo Srbije za odnose s javnošću pokazuje inicijativu da otvori dijalog i da pruži mogućnost da se o struci odnosa s javnošću čuje. Dobro je i što je za analizu izabrana osetljiva tema koja je vrlo vidljiva i koja je zaista pobudila pažnju javnosti, pre svega na društvenim mrežama. Međutim...

Društvo Srbije za odnose s javnošću pokazalo je da, osim dobre volje, ne raspolaže kapacitetom za ozbiljnu organizaciju ovakvog događaja. To me čudi, jer znam da u Upravnom odboru ima iskusnih profesionalaca. Hajdemo redom:

Kada organizujete događaj, prva pitanja koja postavljate sebi glase: „Zašto ovo organizujem?“ i „Šta želim da postignem?“ Najavljeno je, citiram: „imaćete ekskluzivnu priliku da od vlasnice Trivita dr Vere Šćepanović saznate da li su zadovoljni komunikacijom u krizi sa brendom “Tonus hleb” i sa kakvim izazovima su se suočavali. Čućete i koje su promene kasnije uneli u svoju komunikaciju i poslovanje."

Ako je cilj DSOJ bio da putem ove panel diskusije podigne svoju vidljivost i vidljivost struke – taj cilj je nesumnjivo postignut. Ako je cilj bio da se struka predstavi kao kompetentna i da se ljudi edukuju – taj cilj nesumnjivo nije postignut. Ako je cilj bio da se “Trivitu” da prilika da izloži aspekte krizne komunikacije i da objasni kako je do krize došlo – ni taj cilj nije postignut. Ako je cilj bio da se sazna da li je u toku krize bilo neetičkog postupanja i da se u struci “razdvoji žito od kukolja” – tek taj cilj nije postignut. Ako je cilj bio da se podigne reputacija struke prema menadžmentu – cilj ne da nije postignut, nego je događaj odmogao ostvarenju takvog cilja.

Sama činjenica da cilj događaja nije jasan ni nakon dvoipočasovne diskusije govori o tome da se u pripremi i realizaciji događaja debelo zakazalo. Profesionalci u domenu odnosa s javnošću znaju da vidljivost sama po sebi nije po svaku cenu dobra i odbijam da verujem da je ovaj panel za cilj imao samo povećanje vidljivosti, jer bi to već predstavljalo ozbiljnu uvredu za zdrav razum. Zato ću, kroz prizmu mogućih ciljeva, prikazati korake koji su doveli do toga da struka iz ovog panela, zahvaljujući sebi samoj, izlazi slabija nego što je u njega ušla.

 (Izvor: www.iwco.com)

Najpre, od cilja koji ste postavili zavisi i izbor učesnika u panelu. Ako je cilj bio da se sazna istina, utvrdi (ne)etičko postupanje pojedinaca koji sebe nazivaju PR profesionalcima ili da se detaljno sagledaju koraci u kriznoj komunikaciji, posledice i promene, izbor panelista morao je da bude sasvim drugačiji. Zapravo, u tom slučaju je, uz dr Šćepanović iz “Trivita” neminovno trebalo pozvati Draganu Đermanović (Beeshaper), Tatjanu Vehovec (Mooshema) i Milana Kamponeskog (Amitz Dulniker). Tek bi diskusija navedenih aktera, uz kompetentnog moderatora koji može da smiri strasti (a ne sumnjam da bi u slučaju takve diskusije one i te kako proključale), mogla da pruži jednoznačan odgovor na ovo pitanje. Ovako smo čuli niz optužbi od strane dr Vere Šćepanović na račun Dragane Đermanović i apsolutno skandaloznu natuknicu panelistkinje Marine Grihović: “Nećemo o tome”, kada su počele da se iznose optužbe kako je kompanija BeeShaper generisala krizu “Trivitu”.
 
Ukoliko je, pak, cilj bio da se struka edukuje ili da se pruži eksterna analiza komunikacija, onda za g-đu Veru Šćepanović nije bilo mesta na panelu (možda da kao uvodničar izloži svoje viđenje stvari, ali bi to isto onda trebalo da učini i Tatjana Vehovec). Analiza krize posao je za one koji nisu direktno uključeni u istu. A tu se tek postavlja pitanje: ko su kompetentni sagovornici koji bi mogli da pruže odgovor na pitanje kako je kriza vođena? Uz dužno poštovanje akademskog zvanja koleginice Vučinić (uvažavam svačiji trud i, možda naivno, verujem da postoje i oni kojima nije lako da se nakon završene više škole doškoluju i potom doktoriraju na “Megatrendu”), o njenom stručnom znanju i iskustvu u oblasti kriznih komunikacija nisam mogao da zaključim ama baš ništa. Gomila opštih mesta i naizust naučenih definicija, uz ozbiljne materijalne greške (poput opisa toka i rešavanja “Pepsi” krize), po mom skromnom sudu nisu doprineli da se bilo ko edukuje. Koleginica Grihović možda i poseduje izvesno iskustvo u kriznim komunikacijama (što se pokazalo kroz par suvislih pitanja i komentara), ali je sigurno da isto takvo, pa i značajno obimnije iskustvo, poseduju i mnoge druge kolege. Dakle: gotovo ništa suštinski korisno nije se čulo od panelista. Čak su komentari iz publike bili znatno konstruktivniji  za shvatanje koje korake u prevenciji i rešavanju kriza valja preduzimati, nego gomila opštih mesta koja su panelisti u bledo moderiranoj diskusiji iznosili, kao da pred sobom imaju neku hipotetičku situaciju, a ne realnu krizu, i to sa jednim od aktera pred sobom.

Da cela stvar bude još gora, panelisti su na sopstvenom primeru pokazali zavidan nivo nepoznavanja osnovnih postulata krizne komunikacije. Kada je dr Šćepanović etiketirala celu struku kao nemoralnu i nekorisnu, objašnjavajući (na duboko pogrešan način) zašto je od sebe rasterala sve PR savetnike i agencije, niko od panelista koji sebe nazivaju stručnjacima za krizno komuniciranje nije našao za shodno da adekvatno reaguje! U takvoj situaciji jedini put koji je prirodan i logičan, a u cilju zaštite struke, glasi: objasniti opravdano nezadovoljnoj vlasnici “Trivita” kako odnos agencije i klijenta treba da izgleda, koji su zadaci i etički principi kojima savetnik za odnose s javnošću mora da se vodi u odnosima sa klijentom i uveriti je da je postupanje koje je dovelo do gubitka poverenja izuzetak, a ne pravilo. Preko tog ključnog pitanja se nedopustivo lako skliznulo. Zašto? 

Dodatno, kada je g-đa Šćepanović u sopstvenom neznanju krenula (opet duboko pogrešno) da objašnjava kako ona shvata odnose s javnošću, bilo je važnije ismevati je, umesto da joj se objasni šta istinski profesionalci mogu (i moraju) da rade kako bi gradili i čuvali reputaciju kompanije i klijenta. I ovde je i te kako bilo prostora za objašnjenje, ali je ono iz meni nepoznatih razloga izostalo.

Izvor: twitter.com/webbdowse

Tvrdim da su pitanja profesionalne etike, odnosa agencija-klijent i edukacije menadžmenta među ključnim pitanjima struke odnosa s javnošću, ne samo u Srbiji, već i na razvijenijim tržištima. Ako je cilj panela bio da edukuje i/ili da rasvetli sve aspekte krizne komunikacije, pitanja etike i uloge profesionalaca morala su da budu detaljno obrađena, a ne da se ona jednostavno gurne pod tepih. Ne samo dr Šćepanović, već i mnogi kod kojih je poverenje u struku odnosa s javnošću iz ovih ili onih razloga poljuljano, nakon ovog skupa mogu samo da zaključe da je PR – struka nemoralnih grebatora koji su u stanju da vam upropaste život ako nećete da ih platite za nekakve usluge. Da Društvo Srbije za odnose s javnošću dopusti da se sa panela koje ono samo organizuje izađe sa takvim zaključkom, nije ništa drugo do – poniženje i poraz same struke. Da li su panelisti dopustili da struka bude ponižena iz razloga “vrana vrani oči ne vadi”, iz razloga “ja tebi serdare, ti meni vojvodo”, ili iz pukog neznanja, nije važno. Nažalost, ovaj panel je potvrdio da su u ovom momentu odnosi s javnošću iliti PR (izrazito ne volim da koristim taj termin, jer imamo sasvim lep srpski izraz) – nazovi struka, a ne prava struka, jer strukovna organizacija nema snage da se suoči sa argumentovanim tezama o neetičkom postupanju pojedinaca koji se predstavljaju kao PR stručnjaci i da razdvoji žito od kukolja. Uz to, oni koji su od strane strukovne organizacije predstavljeni kao par ekselans stručnjaci za krizno komuniciranje, u školskoj kriznoj situaciji koja se tiče njih samih nisu znali (ili nisu hteli) da odreaguju. To ih, gledano iz mog rakursa, svrstava u isti koš sa Draganom Đermanović – ne bih im nikako poverio upravljanje komunikacijama u krizi, jer su na sopstvenom primeru pokazali da ne umeju to da rade.

Da zaključim: odnosi s javnošću u Srbiji pokazali su na panelu „Komunikacije u krizi – iz minusa u plus“ mnogobrojne šupljine i manjkavosti. Ako se trend zabijanja glave u pesak i besomučnog skrivanja od istinskih problema nastavi, struka neće samo biti predmet podsmeha, već će polako početi da se urušava sama u sebe, sužavajući ionako smanjeno i ekonomski limitirano tržište. Put da se to izbegne je jednostavan: sagledajmo struku i pogledajmo u sebe, pre nego što uperimo prst u druge. Slika se mnogima od nas neće nimalo svideti.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

PALANAČKA HIPOKRIZIJA

Reagovanje na "Pismo mladima koji žele da odu" Aleksandre Kosanović Strižak



Sa izuzetnom pažnjom sam pročitao „Pismo mladima koji žele da odu“ iz pera gospođe Aleksandre Kosanović Strižak, objavljeno na sajtu organizacije AIESEC. Pročitao sam ga pažljivo jer sam nedavno otišao iz Srbije i jer se nekako osećam mladim, iako mi četrdeseta polako kuca na vrata.

Nakon što sam pročitao famozno pismo, ponovio sam čitanje još jednom, jer nisam bio siguran da sam na prvo čitanje uspeo da ga shvatim. Nakon drugog čitanja usledilo je treće, a nakon njega – iskrena želja da iz svog ugla prokomentarišem stvari koje je gospođa Kosanović Strižak opisala.

Kada sam pre nekog vremena pročitao tekst mog druga Nebojše Radovića, mislio sam da nikada neću naići na veću hipokriziju od njegovog komentara. Čitajući pismo gospođe Kosanović Strižak, shvatio sam da sam se prevario.

Pre svega, čitavo pismo obiluje generalizacijama. Svaka generalizacija je sama po sebi netačna i poprilično opasna. Nisu svi ljudi isti, kao što nisu ni svi svetovi isti. Zato najveći deo teksta, posebno patetične delove o životu u zloj tuđini, treba a priori odbaciti. No, krenimo redom:

Teza da je odlazak u inostranstvo „važan izbor, možda jedan od najtežih koji ćete morati da donesete“ je jednostavno netačna. Mobilnost ljudi i radne snage je normalna stvar u ovo vreme. Krenuo sam iz Kragujevca, živeo u Beogradu, danas sam u Dubaiju, sutra... ko zna gde? Moja supruga je živela u Srbiji, Japanu, Velikoj Britaniji, Kanadi, sada u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. Primljena je u stalni radni odnos odmah i unapređena nakon svega tri nedelje provedene na univerzitetu, jer ovde postoji pozitivna selekcija: ako znate posao, neće vas spoticati, već će vam pružiti šansu da pokažete šta možete. U Dubaiju sam za kratko vreme upoznao mnoštvo ljudi kojima je promena kontinenta, a nekmoli države, sasvim normalna stvar. Ljudi idu tamo gde imaju mogućnosti da žive normalno i da se razvijaju, tamo gde su šanse za zapošljavanje dobre, a radna snaga poštovana i plaćena. Gospođa Kosanović Strižak, umesto da podstiče mobilnost, istu sputava. To je potpuni apsurd u današnje vreme.



Druga netačna teza je: „Ne samo što ćete biti stranac – bićete nekako i ničiji“. Gde god da sam, ja sam sin Ljutomiru i Jelici, otac Dimitriju i Kseniji, brat Vladislavu, komšija, kolega, prijatelj, kum. Mogu da nas dele hiljade kilometara – te veze se ne prekidaju i ne raskidaju. Ako se mogu prekinuti, nisu istinske, nisu prave. I svoj sam, i njihov, pa makar bili na različitim stranama sveta. Da, nedostaju mi ponekad. Živim sa tim. Nije strašno. Platićemo im karte, doći će i oni ovde. Bar znam da će imati od čega da se školuju, leče, šta god, da će moja deca imati uskoro više mogućnosti i šansu za normalniji život. Kako kaže uvaženi profesor Ivan Kos: „short-term pain for long-term benefit“. Šta ćemo, takav je život.

Treća neistina je da je od značaja postati „vidljiv, nekome bitan i važan, kako postati nečiji“. To je potpuno beznačajno. Važno je osećati se dobro, raditi ono što voliš i živeti život, a ne biti bitan i važan. Možete biti bilo gde u svetu: ako ste okruženi ljudima koji podržavaju to što radite, koji poštuju rad i znanje koje imate – osećaćete se dobro. I volite. Volite i sebe i druge. Nema većeg otrova od negativnih misli, zavisti i osećaja neostvarenosti.

Centralna budalaština teksta je teza da je život u inostranstvu težak jer „ljudi žive po drugim pravilima. Njihovim pravilima“. Pa po kojim pravilima da se živi? Svaka zemlja ima svoja pravila. Mi smo tu dragi gosti, ili potrebna radna snaga, koja ima svoja prava i obaveze. Pravila i običaje države u kojoj živim i u kojoj nameravam da zarađujem svoju koru hleba ću poštovati, zvala se ona Srbija, Nemačka, Burundi, Fidži ili kako god. Dodatno, generalizacija da se druženja zakazuju tri nedelje unapred, karte kupuju po šest meseci unapred i da su karte rezervisane samo za pretplatnike predstavlja ništa drugo do odraz palanačkog mentaliteta i elementarnog nepoznavanja realnog života van Srbije. Možda je ponegde zaista tako, ali... To da li ćete druženja zakazivati po tri nedelje unapred zavisi od toga kakvi ste i od toga s kim se družite. Evo mi smo baš prošle srede smislili da ćemo u petak da idemo na koncert Enrikea Iglesijasa, i zamislite – otišli smo! Juče sam se dogovorio sa drugaricom da pijemo kafu jutros, i zamislite - popismo je! Baš danas jedan profesor jednog uglednog univerziteta zove na piknik sutra, i zamislite – otići ćemo! Prosto neverovatna potreba autorke teksta da predstavi stvari u najcrnjem mogućem svetlu. Mada, ima dosta i do pristupa. Ne poznajem autorkine komunikacijske veštine: možda su joj zaista bile potrebne po tri nedelje da se vidi s nekim. Ako je to bilo njeno lično iskustvo, neka pogleda u sopstveno dvorište. U mom životu, kao ni u životu većine ljudi koji bivstvuju u inostranstvu i koje poznajem, jednostavno – nije tako.

Tačno je da život u emigraciji ima i svoju tamnu stranu. Uostalom, malo je toga u životu apsolutno crno ili apsolutno belo. Tačno je da mora da se radi. Ali, valjda je i normalno da se radi i da čovek može da živi od tog rada. Tačno je i da zelena trava rodnog doma ume da zove baš jako. Ali, isto tako je tačno da je u prirodi svakog živog bića da ide tamo gde mu je bolje. Ako u svojoj zemlji moram da se borim sa atmosferom sveopšte neizvesnosti, da jurim svastikinog momka da mi zaposli dete jer je njegov kum brat pomoćnika načelnika uprave (pazite koliko je već sama ova formulacija bolesna – valjda dete treba samo da se zaposli zahvaljujući svom znanju i veštinama), da gledam kako prosvetni radnici cepaju uši da bi krpili zadnjicu, a da za to vreme samoproklamovane elite i društveni talog oličen u starletutkama i kriminalcima obrću milione i uživaju u luksuznom životu – otići ću u bilo koju sredinu u kojoj će me tretirati makar kao ljudsko biće.

Iz Srbije se ne ide zato što se mora otići, već zato što želite da odete. I normalno je da želite da odete, da vidite neki drugi svet, neke druge opcije i mogućnosti, da vidite kako ćete se snaći... Neko se snađe, neko ne, ali iskustvo svakako ostaje. Ono je neprocenjivo.



Moja poruka svim mladim ljudima u Srbiji: nemojte da napravite moju grešku i da idete iz Srbije tek u trideset i nekoj. Idite čim možete i oprobajte sebe, jer država Srbija, ovakva kakva jeste, ne vapi za znanjem, već za klimoglavljem. To je tužno, jer Srbiju samo znanje i upornost mogu da izvuku iz teške situacije u kojoj se nalazi. Nažalost, ne vidim volju da se znanje zadrži, sačuva i upotrebi. Tačno je: imate gde da se vratite: da gledate prave i političke „reality show“ programe, da tražite vezu da biste se zaposlili bilo gde i da žalite što niste bili uporni da uspete negde drugde. Jer, tamo gde ima mogućnosti, i uspeh je moguć. U zemlji bez mogućnosti postoji samo privid uspeha, obično u kopči sa realnom političkom moći.

Poruka premijeru, jer se očigledno niko drugi ništa ne pita u Srbiji: ako zaista mislite dobro ovoj državi i ovom društvu, promenite pristup. Prekinite politiku stvaranja paranoične i beznadežne atmosfere. Stvorite elementarni red u društvu, bez osećaja opšte nesigurnosti, bez reality programa i cirkuskih predstava na nivou „Ljovisne“. To možda donosi glasove, ali nije dobro za društvo. Evo profesionalnog saveta šta takođe donosi glasove, a dobro je za društvo: pokrenite program da studenti sa najboljim prosekom odlaze na usavršavanje u inostranstvo i da se vraćaju u Srbiju da svoje znanje prenose dalje. Tako smo nekad davno, krajem 19. veka, za manje od decenije zaista postali lider u regionu. Dajte tim ljudima dobre plate, dajte im odgovornost da promene stvari na bolje. I batalite demagoške priče o štednji – mesečnu platu ministra u Srbiji, u Dubaiju zarađuje taksista (pritom su cene komunalija u Beogradu i Dubaiju približno iste). Pustite bajke, hajde da pričamo o realnosti. Stranačke kadrove zapošljavajte ako morate, to su radili i pre Vas, a radiće verovatno i posle Vas. Ali, ne stvarajte zbog toga društvo neznalica i apsolutne negativne selekcije. Pustite ljude koji znaju nešto da rade svoj posao i dajte im dobre uslove za život i rad. Na pameti se ne štedi. Pamet i znanje su roba – plaćaju se svuda u svetu. Nećete? Ne morate. Onda nemojte da se čudite što je treći talas emigracije uveliko krenuo. I tek će nastupiti ako se ovako nastavi.


Lično napisao Marko Selaković

Odnedavno živi u Dubaiju, uveren da će brzo naći posao kojim će biti zadovoljan. Sarađivao sa mnogim poznatim i nepoznatim ličnostima u Srbiji, pa i sa Mlađanom Dinkićem u jednom periodu. Ne stidi se nijednog posla u svojoj profesionalnoj karijeri. Dobio poneku nagradu, održao mnogo predavanja, stvorio, promovisao i pisao štošta. Ne planira da se u dogledno vreme vraća u Srbiju.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

TONUS MUTNE VODE



Retko koja polemika je u poslednje vreme uspela da pobudi toliku pažnju kao storija oko „Tonus“ hleba. Mnogo je toga za analizu: i da li je „Trivit“ (proizvođač „Tonusa“) svesno i namerno obmanuo potrošače, i da li je Tanja Vehovec (poznatija kao Mooshema) imala u rukama sve podatke i nalaze inspekcije kada je pokretala ovu aferu, i da li je Dragana Đermanović postupala neetički i pokušala da nabaci sebi klijenta dok ga je istovremeno otvoreno kritikovala, i da li je Milan Kamponeski dobio podršku „Trivita“ za kontrakampanju, i zašto se „Blic“ ovako grozničavo bori protiv „Tonusa“, da li sve ovo ima veze sa GMO lobijem ili sa konkurentskom firmom koja je baš ovih dana postavljala kontejnere po Čurugu i otvorila pogon koji će proizvoditi hleb koji ide ka istoj ciljnoj grupi kao „Tonus“...

Otvaranje svakog od ovih pitanja zahteva poseban komentar. Uz to, nisam siguran da su sve činjenice na stolu, jer svakog dana iskaču nova dokumenta i nove informacije, pa mislim da je suviše rano za konačno svođenje računa. Pre svega nisam siguran da sam baš ja taj koji bi mogao da svodi račune po gore navedenim pitanjima, jer u svakoj od ovih zona postoje iskusniji i upućeniji od mene.



Sfera u kojoj u Srbiji ima malo onih koji se mogu nazvati iskusnijim i upućenijim od mene su krizne komunikacije. Duže od decenije radim krizno komuniciranje. Dobio sam za taj rad mnoge pohvale, a i poneku formalnu i zvaničnu nagradu, poput PRiZNANJA. Neke stvari koje sam radio prezentovane su kao dobra praksa lokalno i regionalno, a neke i internacionalno. Postoje i mnoge akcije koje sam preduzimao, kako kažu, „undercover“, pa se o tome i ne piše. Uostalom, radio sam godinama političke komunikacije, a u političkim komunikacijama – svaki dan je krizno komuniciranje. I sada, u Dubaiju, komentarišem i analiziram kako se globalni igrači ponašaju u krizama.

Imajući ovo u vidu, pokušaću da dam odgovor na dva na prvi pogled jednostavna pitanja:
  1. Kako su se akteri storije „Tonus“ ponašali u krizi i da li su dobro komunicirali?
  2. Koje implikacije i posledice njihovo komuniciranje proizvodi?

Biću jasan i argumentovan:

I „Trivit“ i Dragana Đermanović na briljantan način su demonstrirali koliko (ne) znaju. „Tonus“ hleb, sagledan iz bilo kog ugla, postao je školska studija slučaja kako ne treba upravljati komunikacijama u kriznoj situaciji.

„Trivit“ je pokazao apsolutno neznanje u kriznom komuniciranju. Saopštenje koje su uputili bilo je katastrofalno, dokazi da je i kompanija donekle u pravu prezentovani su sa zakašnjenjem, a odgovori napadački nastrojenom „Blicu“ su neodređeni i nevešti. Krizne komunikacije „Trivita“ deluju kao kada slikar naivac pokušava da naslika Mona Lizu – zna on šta bi tu trebalo da ispadne, ali jednostavno nema tehniku za tako nešto.

Da sam bio u prilici da savetujem „Trivit“, rekao bih im doslovno: „Jel imate papire da ste u redu? Odlično! Objavite papire kao oglas u novinama, ubacite ključnu rečenicu u copy oglasa na televizijama, jer to vaša ciljna grupa prati, i doturite papire ispod žita blogerima koji ne vole Tanju Vehovec. A onda, pošto očekujem da ona reaguje tako i tako, idemo polako ovo, pa ovo, pa ovo... Oni vole da polemišu, pecaju se, možete da ih uvučete u beskonačni vorteks odgovaranja i davanja pažnje. A to vama odgovara, jer imate dobar proizvod i na taj način ćete kroz kontroverzu zaintrigirati ljude da kupuju vaš hleb“. Onda bih, ako bi Tanja imala živaca da se dalje ćera (a verovatno bi), došao na njen teren – raznorazne zvrčke, motivacioni posteri i sl. mi padaju na pamet i razvukao priču da ide nedeljama. Ali, hajde da ne otkrivam baš sve kako bih radio i šta bih radio, možda ću se nekada vratiti u Srbiju...

Srećna okolnost po „Trivit“ je što se u mrežu koju je u svom blogu zabacio Milan Kamponeski – upecala Dragana Đermanović. Kada se osoba željna pažnje i samopotvrđivanja, a uz to veoma ambiciozna, nađe u mreži – pažnja javnosti vam je zagarantovana. Dakle, Dragana koja reaguje je čist dar od Boga kada je reč o publicitetu. U ovoj tački – inicijalnom pecanju Dragane Đermanović na tekst Kamponeskog, krije se i tajna pobede „Trivita“. Naime, da je cela ova storija ostala na nivou „Trivit“ - Tanja Vehovec, sve bi se pre ili kasnije završilo kao Tanjina mala pobeda i kao „bura u čaši vode“. Ovako je Kamponeski svojim tekstom faktički preokrenuo tok krize, otvorivši novo pitanje. Koleginica Đermanović je, pre teksta koji je Kamponeski objavio, shvatila da je kriza „Trivita“ dobra prilika da (besplatno ili uz nadoknadu) pokaže svoje kompetencije i pomogne „Trivitu“ da reši situaciju u kojoj se zahvaljujući sopstvenim greškama i nedorečenostima našao. Čak je napisala i veoma temeljnu studiju slučaja, sve uporedo razgovarajući sa „Trivitom“, prema kojoj je „Tonus“ hleb – komunikacijska katastrofa. To je Kamponeskom bilo dovoljno za konstrukciju nove priče.

Kada se pojavio tekst Milana Kamponeskog, sa ozbiljnim optužbama na račun Tanje Vehovec, Dragane Đermanović i „Blica“, Tanja je mudro odigrala: najpre je ćutala, a potom pokušala da kroz sarkazam relativizuje optužbe. Koleginica Đermanović je reagovala promptno i nastupila sa pozicije nesumnjivog autoriteta: rekla je da Kamponeski ne govori istinu i da je isto tako promptno izdato saopštenje agencije Apa One dokaz za to. Koleginica Đermanović je očigledno smatrala da njeno oglašavanje samo po sebi predstavlja dokaz da je u pravu, jer je ona, kako njeni fanovi kažu, vrhunski profesionalac, etična i globalno poznata i priznata. Jednom rečju, presavršena (izvini Zorannah). Napominjem da je koleginica Đermanović u svom oglašavanju (što za blog post „Tonus hleb – komunikacijska katastrofa“, što za odgovor Kamponeskom) imala zdušnu podršku dobrog dela blogerske zajednice u Srbiji, što je razumljivo, jer njena agencija poslovno (čitaj: komercijalno) sarađuje sa blogerima.

Da ne detaljišem previše, evo nekoliko tačaka gde se koleginica Đermanović upecala:
-      Krenula je da odgovara na svaku prozivku, i to uniformno, ističući kako su teze Milana Kamponeskog neistinite, pritom se pozivajući na saopštenje agencije Apa One. Koleginica Đermanović očigledno nije računala na oglašavanje Trivita, koji ju je već sutra ujutro „poklopio“ i izneo sasvim drugačiju verziju istine.
-          Krenula je da brani svoj kredibilitet kroz svedočenja drugih blogera i lojalnih kolega, što je trebalo da bude dokaz da koleginica Đermanović uvek i svuda govori istinu i samo istinu i uvek i svuda sve što radi – radi najbolje. Ipak, koleginica Đermanović očigledno ni u ovom slučaju nije računala na postojanje materijalnih dokaza, jer pred njima bilo kakva usmena reklama jednostavno pada.
-          Umesto da je pokušala da suzi komunikaciju (što bih joj savetovao – rekao bih joj da ne odgovara svakome ponaosob, nego da kanališe energiju i poruke, da odmah sama share-uje tekst Kamponeskog uz sopstveni osvrt, kao i da povede računa o SEO optimizaciji, jer će joj optužbe Kamponeskog još neka doba stajati na prvoj strani Google pretrage), koleginica Đermanović je ušla u fazu beskonačnog objašnjavanja i komentarisanja, šireći pritom front.

Shvativši da stvari ne idu kako valja i da je njena profesionalna reputacija ugrožena, koleginica Đermanović pravi novu grešku. „Manji problemi uspešno se rešavaju većim“, reče svojevremeno Duško Radović. E, koleginica Đermanović napravila je sebi veći problem svojim odgovorom „Trivitu“.

Odgovor pod naslovom: „Tonus hleb, ne samo lažljiva već i zla kompanija“ ima jednu suštinsku i nekoliko ozbiljnih tehničkih grešaka.

Suštinska greška je što je koleginica Đermanović (koju i inače poznajem kao vrlo posvećenu, srčanu i emotivnu) zaboravila najvažniji momenat u kriznom komuniciranju. On glasi: isključi emocije i lični doživljaj, hladne glave sagledaj činjenice i osmisli reakciju na osnovu činjenica kojima raspolažeš. Olakim ulaskom u etiketiranje kompanije kao lažljive i zle, koleginica Đermanović se svrstala na određenu stranu. O tome da je nazivanje lažljivim i zlim nekoga koga si vukao za rukav da mu ponudiš usluge po meni vrhunska hipokrizija - neću ni da govorim.

Naslov odgovora u sebi nosi kardinalnu materijalnu grešku – Tonus hleb je brend. Kompanija ima drugo ime. Zove se „Trivit“. Uz to, u samom blog postu koleginica Đermanović priznaje ono što je svega 24 časa ranije negirala – to je direktna komunikacija sa predstavnicima „Trivita“. Dodatno, koleginica Đermanović ne pridržava se principa i saveta koje je velikodušno upućivala „Trivitu“ samo tri dana pre nego što se i sama našla u kriznoj situaciji, već postupa dijametralno suprotno od onoga što u svojim studijama slučaja savetuje kao dobru praksu.

Armija blogera ponovo kreće da deli ovaj tekst, uglavnom uz propratne komentare koji veličaju ličnost i rad koleginice Đermanović i uz napade na „Trivit“. Učestalim napadima na „Tonus“ u Srbiji počinje da se budi svima dobro poznata osobina: inat. Sa ofanzivom prema „Tonusu“ se preteralo, kao i sa nekritičkom odbranom Dragane Đermanović, pogotovo što ona nije ni bila u prvom fokusu „Trivita“, nego se sama namestila i došla „na rupu“. Reakcija čitalaca je prirodna: „Čim toliko napadaju ovaj Tonus, tu mora da ima nešto. Daj da ja kupim i da probam, da vidim o čemu se radi“ – i prva kupovina je obezbeđena. A kod kvalitetnog proizvoda, prva kupovina je najvažniji zadatak.

Ergo: i „Trivit“ i Dragana Đermanović su dobili ogromnu šansu da svoj proizvod jasno pokažu najširem auditorijumu. Ovoliko pisanije o „Tonus“ hlebu verovatno je zaintrigiralo i one koji ga nikada nisu probali – da ga probaju. Istovremeno, Dragana Đermanović je dobila ogledni poligon da pokaže na sopstvenom primeru kako vodi krizno komuniciranje.

„Trivit“ i „Tonus“ hleb iz ove situacije izlaze kao pobednici. Svest o njihovom brendu raste, u žiži su javnosti, neće biti velikih sankcija, a proizvod je objektivno kvalitetan po svim parametrima. Ako budu mudri i izbegnu diletantske greške koje su do ove krize dovele i koje su i u samoj kriznoj situaciji pokazali, moći će celu ovu situaciju da iskoriste kao platformu za jačanje lojalnosti brendu i zadržavanje novih kupaca, kojih će sigurno biti.

Dragana Đermanović pokazala je na sopstvenom primeru kako ne treba upravljati kriznom situacijom i kako ne treba komunicirati. Dakle, njen proizvod izložen svetlu dana teško može da privuče nove kupce. Naprotiv, odbija ih, jer pokazuje da se u krizi, kad Dragana komunicira, samo dodatno zapetljate kao pile u kučine. Lično, Draganu bih uvek angažovao kao motivacionog govornika – harizmatična je, energična, ume da pokrene ljude, da im kaže prave stvari i da ih probudi iz letargije. Ali, nakon ovoga, Dragana Đermanović kao ekspert za krizno komuniciranje? Čisto sumnjam.

Svi su grešili:
-          Trivit, sa svojim katastrofalnim saopštenjem i nepotpunom istinom u oglašavanju proizvoda.
-          Tanja Vehovec, pomeranjem iz konteksta uzbunjivača u kontekst navijača.
-          Milan Kamponeski, olakim iznošenjem teških optužbi za reketiranje.
-          Dragana Đermanović, čitavim tokom krizne komunikacije.
-          „Blic“, nedavanjem prostora drugoj strani (Milanu Kamponeskom) da objasni svoj ugao gledanja na slučaj „Tonus“.
-          Apa One, davanjem saopštenja koje koketira sa neistinom.

Istini za volju, ostavljam jedan promil verovatnoće da je Dragana Đermanović genije i da je sve ovo što se dešavalo zapravo dogovoreni sparing između nje i „Trivita“ kako bi se privukla pažnja javnosti. Ali, to mi već zvuči isuviše monstruozno, zaista mislim da „Trivit“ nije toliko neetičan. To ni Martin Škreli (nadam se da znate ko je) ne bi uradio.

Umesto zaključka – evo kako je svu ovu papazjaniju sumirao moj drug Miloš Đorđević iz Pančeva:

1. Trivit pravi hleb, svi kažu odličan hleb. Kompanija u usponu.
2. Napisali na proizvodu lažnu potvrdu.
3. Maglonomi nanjušili i pod 1. i pod 2. Raspalili iz svog oružja.
4. Trivit nemušto odgovorio, očigledno kadar ograničenih kapaciteta.
5. Maglonomi jedva dočekali, pa uključili i hijene.
6. Usred čerečenja, magovi videli priliku da se naplate.
7. Trivit, odnosno ovi koji su nemušto odgovorili, setili se da i oni znaju nekog iz branše.
8. Kontraudar na glavnog maga. Vrlo lično, plus par mejlova kao dokaz. Efektno.
9. "Struka" uglavnom ćuti, poneko bira stranu.
10. Rat na vrhuncu, obmana proizvođača pada u drugi plan.

Hvala Sonji Martić i Draganu Šljiviću na njihovim promišljanjima koja su podelili sa mnom!

A od mene, za sve one koji će spekulisati o motivima za ovu analizu, pozdrav iz Dubaija. Uz prigodnu muzičku čestitku: 




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS